fogszuvasodás

A fogszuvasodás jelensége

A megtisztított fogak – sajnos – nem maradnak túl sokáig tiszták. A lepedékképződés egy órán belül megkezdődik, és azt csak fogmosással tudjuk eltávolítani. A lepedékkel (az esztétikai szempontok mellett) az a probléma, hogy baktériumokat tartalmaznak. Ezek lebontják a fogzománcot, és tulajdonképpen folyamatosan haladnak a fogbél felé, amíg végül átlyukasztják a zománcot. A fogak kemény felszínének roncsolódása visszafordíthatatlan folyamat. Érzékenységgel, gyulladással és végül fogvesztéssel is járhat.

Már az elején leszögezzük, hogy – sajnos – szuvasodás nem csak azoknál fordul elő, akik mellőzik a rendszeres fogmosást, fogápolást. A fogak ilyen jellegű romlása függ a genetikától és a nyál összetételétől, sőt a táplálkozásunktól is.

A fogszuvasodás 3 helyről indulhat meg

A rágófelszínen (a barázdák között), a fogak oldalán (a sima felszínen), illetve a foggyökérnél. A sima felszínen azért alakulhat ki, mert az egymással összeérő fogak közül nehéz eltávolítani a lepedéket, sőt, csak fogselyemmel lehetséges, ezért is fontos, hogy beiktassuk használatukat a mindennapjainkba. A gyökérszuvasodás akkor jelenhet meg, ha a fogíny visszahúzódik, így közvetlenül a dentint támadják meg a lepedék baktériumai.

Hogyan csökkenthetjük a fogszuvasodás kialakulásának esélyét?

A felszíni elszíneződés fluoridos fogkrémmel, és persze rendszeres fogmosással még megállítható. A fluor használata jó eséllyel csökkenti a szuvasodás kialakulását, ezért fontos, hogy amikor fogkrémet vásárolunk, mindenképpen fluoridos terméket válasszunk, így fogaink ellenállóbbak lesznek a savak hatásainak. Szájvizek között is létezik fluoridos, közülük szintén ezt érdemes választani. Ezen intézkedések mellett azonban, ha szuvasodás mégis áttörte a fogzománcot, a fogat tömni kell. Ezzel megszüntethető a hidegre vagy melegre való érzékenység, amely ebben a szakaszban egyébként magától is elmúlik.

Mit tehetünk, ha már fájdalmas?

Ha a fájdalom már állandó, növekedett az érzékenység mértéke, a fogtömés szintén megoldás lehet, azonban ha a fog még tömés után is fáj, szerkezete viszont még menthető, gyökérkezelésre van szükség. Ilyenkor a fogidegek eltávolításra kerülnek, így gyakorlatilag a fog továbbra is ellátja funkcióját, azonban már „nem él”. Az idegek eltávolítása után gyökértömést végeznek, kitöltve ezzel a keletkezett üregeket.

Azonban, ha gyulladás áll fenn a szuvas fog esetében, és ezt orvosolni nem lehet, – sajnos – a fogat ki kell húzni. Ilyen gyulladások a fogbél gyulladás, csonthártyagyulladás vagy foggyökérhártya-gyulladás. Ezek megelőzése érdekében érdemes felkeresni a fogorvost még a gyulladás kialakulása előtt, hiszen azok nem minden esetben szüntethetőek meg véglegesen.

Ne féljen segítséget kérni!

Összességében tehát, ha szuvasodást észlelünk, mindenképpen keressük fel fogorvosunkat, hogy megállapíthassa hol tart a folyamat, és mentsük meg fogainkat. Figyeljünk oda a megelőzésre rendszeres fogmosással, szájvíz használattal. Ha van lehetőségünk, minden étkezés után mossunk fogat (de ne közvetlenül utána), különösen savas ételek fogyasztása esetén. Fontos megtanulni a helyes fogmosási technikát, hogy a lehető legtöbb lepedéket távolíthassuk el fogainkról. A helyes fogmosás elsajátításában a fogorvos vagy dentálhigiénikus tud segíteni.

Call Now Button
A weboldalon található árak nem minősülnek ajánlattételnek. Személyre szabott ajánlatot konzultációt követően tudunk adni.